blog ini dibuka bertujuan untuk menghasilkan karya berangkai/berantai dari 7 orang penulis novel dan cerpen online. Segala isi penulisan dan idea dalam setiap karya adalah hak cipta penulis secara individu mahupun berkumpulan. Sebarang copy pasta tidak dibenarkan. sekian terima kasih

Jangan Jatuh Cinta Padaku [Part 4]






By: Majdina Azhar


‘Tengku Luthfi? umi? Apa semua ni? apa sebenarnya yang dah berlaku ni?’ Jerit Balqis didalam hati. Woii. Jangan buat aku jadi tak betullah!


“Erk. Makcik, apa kaitan makcik dengan luthfi?” Soal Balqis tak bertangguh. Rasa peliknya berganda-ganda apabila berjumpa dengan makcik yang kelihatan muda ini.


“Ha? Kamu panggil dia apa ? Luthfi ?! Luthfi , kamu kenal ke budak perempuan ini?” Soal Tengku Mariah tegas kepada Tengku Luthfi pula. Soalan Balqis dijawab dengan soalan.


“Ermm. Ermm. Ummi, jom lah pergi duduk-duduk kat Kafe sana. Takkan nak bercerita disini..” Jawab Luthfi gugup.

Mereka bergerak kearah Old Town White Cofee.


 
“Hah, apa lagi cerita lah!” Tengku Mariah mendesak.


“Luth, cerita apa yang tengku-tengku sangat tu?!” Balqis turut mengasak Tengku Luthfi.


“OK, OK! Mana dulu ni? Satu-satu please! Sesak dah nih!” Luthfi tercungap-cungap melawan kebisingan Old Town White Cofee.


“Umi dulu!” Tengku Mariah memintas. Dia memberi isyarat agar Balqis menyetujui. Balqis hanya mengangguk.


“OK, ma. Sebenarnya gadis comel ni nama dia, Balqis Batrisya. Kami berjumpa masa saya terputuskan tali jam dia..”



“Hah, kamu putuskan tali jam dia ?! Dah kamu ganti tak nih?!” Marah Tengku Mariah. Geram dengan sikap anaknya yang cuai.


“Maa, dengar cerita Luth sampai habis boleh tak?” Kelakar pula Luthfi melihat Tengku Mariah gelabah sebegitu.


Tengku Mariah diam tanda mengalah.


“Jam dia jatuh, lepastu putus tali. So, time tu kebetulan pula Luth bawa alat baiki jam, Luth pun baiki lah.But, masa tu Luth tengah tergesa-gesa jadi kitaorang tak sempat berkenalan. Then kali kedua kitorang jumpa masa kereta Luth tayar pancit, pakcik Balqis pun tolong tukarkan. So then, kitorang tukar-tukar kad bisnes then berhubung until now..” Luthfi menghabiskan ceritanya dengan senyuman manis menampakkan lesung pipitnya.

Balqis tergelak mendengar perkataan ‘pakcik’ yang ditujukan kepada Ed itu.

Luthfi memandang Balqis. Balqis memandang Luthfi. Lantas mereka cepat-cepat memandang ke tempat lain. Ada suatu perasaan yang timbul tika itu.


“OK now giliran siapa?” Sal Luthfi sambil mengangkat keningnya sebelah. Belagak macho lah tu.


Balqis menjulingkan matanya. “Haa. Jawab soalan saya. Apa maksud awak tengku-tengku tu hah? Kenapa kawan awak yang jumpa awak asyik panggil awak tengku je hah? Sepanjang kita berkawan ni ada apa-apa yang awak sorok dari saya ke?”


“Ok, Mungkin sekarang masa yang sesuai untuk beritahu.. Sebenarnya, nama panjang saya, Tengku Luthfi Zaifullah.. Saya ialah salah seorang kerabat diraja , dan saya tinggal di istana tentunya. Tetapi saya suka begini. Hidup simple dan orang tak pandang saya tinggi.. Minta maaf sebab rahsia kan daripada awak.. Jangan marah ya. Saya nak awak layan saya seperti orang lain. Harap awak masih nak berkawan dengan saya..” Luthfi tercari-cari wajah Balqis yang tunduk kebawah. Seolah-olah lantai itu lebih menarik daripada cerita Luthfi yang panjang lebar itu.

“Ohh jadi selama ini awak tipu saya lah?! Sedangkan awak tu kerabat Di-Raja, tak layak berkawan dengan saya yang hanya menumpang rumah sepupu angkat sendiri. Awakk, awak.. hancurkan impian saya!” Jerit Balqis sekuat hatinya. Rasa sedihnya sudah tidak tertanggung lagi. Sampai hati Luthfi menyamar menjadi rakyat biasa dan akhirnya membuatkan Balqis Batrisya jatuh cinta kepada Tengku Luthfi Zaifullah!


Luthfi terkedu. Impian? Impian apa?
“Qis, saya tak tipu awak, saya cuma tidak sebut nama Tengku saya sahaja. Lagipun apa beza saya dengan manusia lain, saya..” Kata-kata luthfi terhenti disitu apabila Balqis telah pergi sambil menangis teresak-esak.

Luthfi segera mengejar Balqis segera. Tengku Mariah hanya memerhatikan gelagat anaknya yang mengejar Balqis. Sebenarnya Tengku Mariah sudah pun menyukai Balqis sejak kali pertama bertemu..


 

Balqis berlari keluar daripada Kafe Old Town White Coffe itu. Hatinya sangat sedih apabila mengetahui hakikat sebenar. Yang dia tidak layak bergandingan dengan  Enggang. Pipit hanya sama dengan Pipit. Enggang harus sama dengan Enggang. Kini baru dia mempercayai bahawa cinta dua darjat sangat menyakitkan hati.

“Balqis Batrisya, tunggu..! “ Jerit Luthfi.
Balqis mempercepatkan langkah kakinya. Dia ingin jauh dari Luthfi. Dia ingin jauh dari Enggang!

Tiba-tiba, balqis terlanggar seseorang yang datang dari berlawanan arah.  Dia tidak sempat hendak mem-brek lantas bertembung dengan lelaki itu. Lelaki itu ialah Tengku Ed Aqil Bin Dato’ Kamaruddin.. Abang sepupunya yang terkejut melihat keadaan adik sepupunya merangkap cinta hatinya..

...

 Hypeee, sorry sebab banyakkkkkkkkk sangat tingg tongggg kat atas kepala korang tuuu! sorry banyak banyak! anyway, dah editt, mintak baca semulaaa, sorry again *malu*


Kak Tiqah, Sorry kalau kak tiqah dah start buat ikut saya punya old story. sorry.

17 comments:

  1. smart la....
    tp an kalau pnjgkan lagi mesti best..
    pe2 pun sentiasa tunggu sambungan dari next penulis 7 serangkai...^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, thankies sayang :) ada tiga lagi lepas nihh, sabar! :D

      Delete
    2. wc..mmmmm agak terkejut jugak bila ada perubahan cerita..selamt dah bce.....kalau tak agak pening bila bce next cerita...btw ni masih boleh diterima....cayouk3....
      jgn mengalah taw..^_^
      tgu yg seterusnya....^_^

      Delete
  2. wahh3.. tp soalan qis ttp xt'jawap >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa. yg tu tunggu kak Tiqah sambung! :)

      Delete
  3. dekat cerita sebelum ni bukan panggil umi ke? kenapa tukar mama pulak?

    oh, yang still hidup mak balqis ke? Ingatkan mak lutfi. pastu balqis menumpang duduk rumah makcik dia, sebab parent dah takde. salah bual lah ni. wahahaha.

    oklah

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh yeke.. sorry salah.. tak tahu.. dah baca semua tapi rasa takdek mention pun psl tu.. btw, thank..

      Delete
  4. hope cerita lepas ni tak lari jauh lah.
    sebab baca sekarang ni dah ting tong kepala.
    wahahaha.

    good luck next writer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohh ting tong? ok sorry. saya ubah... :"

      Delete
  5. kena kaji lagi dina...jam tu bukan pecah....cuma talinya tertanggal/putus....kena berhati2 bila menulis...idea ada...gud luck dalam penulisan akan datang...

    ReplyDelete
  6. maaf baru sempat baca..
    nice try n effort sayang.. =)

    but, seperti yang ditegur dekat komen atas2 ni,
    hope boleh perbaiki in da future ^_^

    tentang kesalahan nama, panggilan, and babak..
    take note tau next time.

    papepun. well done.. !!

    ReplyDelete

Jemput komen. Terima kasih